תנ"ך על הפרק - איוב כו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב כו

774 / 929
היום

הפרק

וַיַּ֥עַן אִיּ֗וֹב וַיֹּאמַֽר׃מֶה־עָזַ֥רְתָּ לְלֹא־כֹ֑חַ ה֝וֹשַׁ֗עְתָּ זְר֣וֹעַ לֹא־עֹֽז׃מַה־יָּ֭עַצְתָּ לְלֹ֣א חָכְמָ֑ה וְ֝תוּשִׁיָּ֗ה לָרֹ֥ב הוֹדָֽעְתָּ׃אֶת־מִ֭י הִגַּ֣דְתָּ מִלִּ֑ין וְנִשְׁמַת־מִ֝י יָצְאָ֥ה מִמֶּֽךָּ׃הָרְפָאִ֥ים יְחוֹלָ֑לוּ מִתַּ֥חַת מַ֝֗יִם וְשֹׁכְנֵיהֶֽם׃עָר֣וֹם שְׁא֣וֹל נֶגְדּ֑וֹ וְאֵ֥ין כְּ֝ס֗וּת לָֽאֲבַדּֽוֹן׃נֹטֶ֣ה צָפ֣וֹן עַל־תֹּ֑הוּ תֹּ֥לֶה אֶ֝֗רֶץ עַל־בְּלִי־מָֽה׃צֹרֵֽר־מַ֥יִם בְּעָבָ֑יו וְלֹא־נִבְקַ֖ע עָנָ֣ן תַּחְתָּֽם׃מְאַחֵ֥ז פְּנֵי־כִסֵּ֑ה פַּרְשֵׁ֖ז עָלָ֣יו עֲנָנֽוֹ׃חֹֽק־חָ֭ג עַל־פְּנֵי־מָ֑יִם עַד־תַּכְלִ֖ית א֣וֹר עִם־חֹֽשֶׁךְ׃עַמּוּדֵ֣י שָׁמַ֣יִם יְרוֹפָ֑פוּ וְ֝יִתְמְה֗וּ מִגַּעֲרָתֽוֹ׃בְּ֭כֹחוֹ רָגַ֣ע הַיָּ֑םובתובנתווּ֝בִתְבוּנָת֗וֹמָ֣חַץ רָֽהַב׃בְּ֭רוּחוֹ שָׁמַ֣יִם שִׁפְרָ֑ה חֹֽלֲלָ֥ה יָ֝ד֗וֹ נָחָ֥שׁ בָּרִֽיחַ׃הֶן־אֵ֤לֶּה ׀ קְצ֬וֹתדרכודְּרָכָ֗יווּמַה־שֵּׁ֣מֶץ דָּ֭בָר נִשְׁמַע־בּ֑וֹ וְרַ֥עַםגבורתוגְּ֝בוּרוֹתָ֗יומִ֣י יִתְבּוֹנָֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מה עזרת ללא כח. וכי תימא נהי שאין בי כח לעזור אבל אני נותן עצה להנצל לז"א מה יעצת וכו' וכי תימא עצה אין בי אבל אני מודיע דרכי ה' לז"א ותושיה לרוב הודעת באופן כי חסר"ו של אדם ניכר שפל ונזכ"ר:ונשמת מי. לשון דיבור ונשימה דברי אמת להרב מהר"ש עדני ז"ל כ"י:פרשז. שין שבלת שהנקודה צ"ל בימין אכן בספר ההרכבה לה"ר אליהו האשכנזי ז"ל באות הפ"א כתוב פרשז הוא כמו פרש בשין שמאלית והזי"ן נוספת ע"כ ושמא שר"ל שאעפ"י שהנקודה בימין הוי כמאן דאיתיה בשמאל. דברי אמת להרב מהר"ש עדני ז"ל כ"י:בכחו רגע הים ובתבונתו מחץ רהב. פרק הספינה אמר רב יהודה אמר רב שהקב"ה הרג שר של ים וצריך להבין מה ענין תבונה להריגת שר של ים ופירש הרב הגדול מהר"ר יוסף דוד ז"ל בספר צמח דוד דף קנ"ד ע"ג שענין תבונה לפי דברי הש"ס הוא שאין שייך לומר בהריגת השר שריחו מסריח שהרי אינו בשר ודם שיסריח ועוד איך לא כלה ונתבלה עד היום אלא בחכמתו ותבונתו של הקב"ה עשה שיהא מסריח סר"ח העודף ושיהא עומד צחנתו ובאשו לעולם:חוללה ידו. אם על פרעה מדבר יהיה לשון חיל וצרה ואם על לויתן יהיה לשון בריאה כמו לפני גבעות חוללת. דברי אמת להרב מהר"ש עדני ז"ל כ"י:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך